4 Mart 2012 Pazar

Telekom Sektöründe Marka Ortaklıkları

Marka Ortaklıkları; günümüzde sosyal medyanın fethi ile online alanda da pek çok farklı uygulamalara olanak vermekle birlikte ve müşteri elde tutma yönetiminde en önemli araçlardan biri olarak konumunu koruyor. Marka Ortaklıkları, isminden de anlaşılabileceği gibi iki ya da daha fazla markanın/firmanın belirli bir ürün/hizmet üzerinde birleşerek ortaklaşa pazarlama çalışmaları yapması olarak tanımlanabilir.

Marka Ortaklıkları çalışmalarında şirket ve müşteri açısından başarı kriteri sağlıklı bir CRM verisi üzerinden hedeflenmiş kampanyalar yaratmaktır. Dolayısıyla bu tip çalışmalarda belirli bir müşteri kitlesine odaklanarak daha başarılı işler çıkarılabilir.

Çok basit bir örnek olarak genç ve teknolojiyi takip eden müşterilerine ek imkanlar sunmak isteyen bir firmanın bu müşterilerine özel olarak iletişim başlatıp, bir tekno market ile x ürünü üzerinde bir kampanya yapılması örneğini verebiliriz.

Günün sonunda Pazarlama kampanyalarının verimliliği rakamlarla belirtilmediği müddetçe uzun vadede kaçınılmaz son olarak Üst Yönetimler tarafından "gereksiz harcamalar" başlığı adı altında rahatlıkla toplanabilir. Marka Ortaklıklarında sağlıklı CRM verisinin yanı sıra geri dönüşümü tespit etmek için;
1. İletişim yapılan müşterilerin yüzde kaçının kampanya için başvurduğu,
2. Başvuranların hizmet/ürün kullanım yoğunluklarındaki farklılaşmasında korelasyon olup olmadığı
3. Kampanyalardan faydalanmayanlara oranla en azından firma/marka ile çalışmaya devam etme oranlarında pozitif bir etki olup olmadığı,
4. Kampanyadan faydalanan ve faydalanmayan müşterilere yapılan memnuniyet oranları arasındaki farklar (ki burada müşterilerin geçmiş deneyimlerini de unutmadıklarını göz önünde bulundurmak önemli), takip edilebilir.

Pek tabii gerçek ürün/hizmet içeriğinin tek başına Marka Ortaklıkları ile müşteriler tarafından seçilmesine yeter şart olmayacağını göz önünde bulundurmakta gerekli. Yine de bu çalışmaların müşteri algısında genel olarak pozitif bir bakış açısı ya da müşteri deneyimini iyileştirici bir etkisi olduğunu söyleyebiliriz.

Buraya kadar anlattıklarımı bir girizgah olarak kabul edip, yazının da sebebi olan Telekom sektöründeki örneklere geçebiliriz. Örnekleri Türk Telekom, Turkcell, Vodafone ve AVEA'dan aldım.

İlk olarak sabit telefon pazarında lider konumda bulunan Türk Telekom'dan başlayalım. Türk Telekom'da 31 Mart 2012 tarihine kadar AVIS'ten günlük araç kiralamada tüm model araçlara %30 indirim ya da aylık kiralamada Ford Focus model araçlar için 1.450 TL + KDV'lik bir kampanya bulunuyor.

Cep telefonu pazarında lider olan Turkcell'in ise bu alanda tüm müşterilerine sunduğu altı kampanya mevcut.

Arçelik ile yapılan kampanyada bulaşık makinesi, çamaşır makinesi, buzdolabı, lcd tv, çay makinası, fırın ve MP3 player ürünleri için 200 ile 20 TL arasında değişen indirimleri bulunuyor.

Kamil Koç kampanyasında firmanın sitesinden yapılan her bilet alışverişinde 5 TL'lik puan Turkcell tarafından müşterilerin Yol Kartlarına yatırılmakta. SunExpress, Özsüt, Trendyol ve Yataş'ta diğer kampanyalar arasında.

En gözle görülür segmente kampanyalar yapan şirketlerin başında Turkcell yer almakta. İlk bakışta segmentlerin müşteri profili değil ürün/hizmet kullanım odaklığı olduğu düşünülebilir. Fakat Turkcell'in artık ayrılmaz birer parçası olan GençTurkcell ve Platinium'un yanına Profesyoneller Kulübü, Akıllı Kadınlar Kulübü gibi segmentlerinde getirilmiş olması çalışmanın gerçekten de segmentasyondan yola çıktığını gösteriyor. Her gruba ait özelleşmiş indirim ve avantajlar çok daha detaylı sayfalarla müşterilerin bilgisine sunulmakta.

Vodafone'da ise bu alanda Freezone kampanyaları mevcut. Turkcell'in GençTurkcell'ine bir yanıt olarak görülen Freezone'da gençlere yönelik, alışveriş, yemek ve eğlence kampanyaları görülüyor.

AVEA tarafında bu konu ile ilgili bir site yer alıyor. Avantaj AVEA isimli sitede AVEA'nın diğer markalarla yapmış olduğu tüm ortak çalışmalar bulunuyor. Giyimden, bilgisayar kurslarına kadar pek çok markada AVEA'lılara yapılan indirimler buradan görülüyor. AVEA'nın kendi sitesinde ise Teknosa'dan yapılan MP3 çalar alışverişi için www.aveamuzik.com.tr'den 200 mp3 formatında şarkı indirim hakkının verilmesi, THY Mil ve İş Bankası Maksimum Kart ile yaptıkları indirim kampanyaları görülüyor.


Marka Ortaklıkları alanında daha segmentasyon odaklı ve daha fazla müşterilere fayda sağlayan kampanyaları görmek ümidiyle...

Hiç yorum yok: